fredag 2. januar 2009

Fisk

"Du spiser vel fisk?" er en frase vegetarianere hører om og om igjen. Det er mange som tror at fisk godt kan inngå i et vegetarisk kosthold. Hvorfor skjønner jeg ikke. Fisk er et dyr. Fiskekjøtt er kjøtt. Men uansett, mange mener at hvis du er veg*aner for dyrenes og miljøets skyld så er det ikke så farlig å spise fisk. Fisken lider liksom ikke så mye som de andre dyrene.

Folk flest vet lite om fisk. De er så annerledes fra oss at vi har vanskelig for å identifisere oss med dem eller ha medfølelse med dem. De er kalde, har et utrykksløst ansikt og de skriker ikke når de er redde. Men faktum er at fiskenes sanseapparat ligner pattedyrenes. Synet er bygget opp på samme måte. Laksefisk ser godt opptil omtrent ti meter. Fisk har god luktesans, som er nødvendig for at den skal kunne navigere. Hørselen er god, selv om fisk ikke kan høre lavfrekvente toner. Fisk har også evnen til å lære og huske. I forsøk kan enkelte arter lære å høre forskjell på musikksjangre som er så like at mennesker har problemer med å skille dem.

En overraskende vanlig fordom er at fisk ikke føler smerte. Men som alle virveldyr har fisk en velutviklet smerteledning fra kroppens vev via ryggmargen til hjernen, og dette apparatet har samme relative størrelse som hos pattedyr. Det er adaptivt å føle smerte, siden det er viktig å kunne unngå skadelige og potensielt dødelige ting. Selv om de ikke skriker når kroken henger i munnen på dem, eller når de får vekten av hundrevis av andre fisk over seg, eller når de sakte kveles på land så får de vondt. Fisk har kanskje den lengste og kjipeste døden av alle dyrene vi mennesker spiser.

I tillegg til dette er det stor grunn til å være skeptisk til fiskespising fra et velferdsmessig standpunkt når vi snakker om oppdrettsfisk. Når jeg sammenligner det med hvordan landbruksdyra har det så vil jeg si at fisken har det like ille, om ikke verre. Målet med fiskeoppdrett er å drive mest mulig effektivt, og da gjerne på bekostning av velferden. Myndighetene har også veldig vage bestemmelser rundt oppdrettsanlegg som gjør det lettere å la kostnadshensyn komme først. Det resulterer i at det er veldig mange fisk på et lite areal med vann. Voksne laks i vanlige merder har i gjennomsnitt volumet tilsvarende et badekar med vann til rådighet. Et badekar. Stress- og atferdsproblemer forårsaket av de unaturlige boforholdene er hverdagen til oppdrettsfiskene.

Deformiteter i ytre organer er et stadig vanligere problem. Årsakene antas å være bl.a. innavl, skader etter vaksinasjon eller håndtering og intensiv avl som har medført at skjelettet ikke utvikles fort nok i forhold til resten av fisken. Deformiteter i indre organer er også vanlig, som i hjertet. Forskning viser også at så mye som 80% av fiskene i et anlegg er blinde eller svaksynte. I tillegg sprer smittsomme sykdommer seg fort i vannet og fiskene er spesielt utsatt for sykdommer og parasitter. Jeg kunne fortsatt og fortsatt her, men du kan like gjerne lese mer i denne artikkelen om oppdrettsfisk: Fakta om oppdrettsfisk

Det er også slik at fiske gjerne går utover andre dyr enn akkurat de vi ønsker å få tak i. Colleen-Patrick Goudrau har en episode i podcasten sin som dreier seg om dette "Fish Consumption and By-Catch". Du kan lese om dette her. Dersom man ikke bryr seg så mye om fisken i seg selv kan man kanskje bry seg om delfinene, selene og skilpaddene som drepes og setter seg fast i undervannsnett.

I tillegg det ikke spesielt bra å spise fisk fra et miljømessig standpunkt. Trålere skraper havbunnen ren for det undersjøiske mangfoldet, overfiske setter økosystemene ute av balanse og oppdrettsanlegg sprer forurensing og sykdommer. Dette er noen fakta tatt fra wwf.no:

- En fjerdedel av verdens fiskebestander er idag utsatt for et sterkt overfiske, hvorav mange allerede har kollapset eller er under gjenoppbygging

- 90 % av de store fiskene, både artene og individene, har forsvunnet fra verdenshavene som følge av menneskers overfiske

- Flere av de økologisk og økonomisk viktigste fiskeartene i verden er nedfisket til et punkt hvor deres funksjon i økosystemet er ødelagt og fiskerier er stengt

- Miljøproblemer relatert til oppdrett er blant annet: oppdrett i sårbare områder, rømt fisk og introduserte arter, utarming av fiskebestander som brukes til fiskefôr, spredning av parasitter og sykdommer og forurensing av miljøet rundt anlegget (les mer på linken nedenfor)

Synes du fremdeles det ikke er så farlig å spise fisk?


Kilder:
WWF: Overfiske
WWF: Akvakultur
Compassionate Cooks: Fish Consumption and By-Catch
Dyrevernalliansen: Fakta om oppdrettsfisk
Dyrevernalliansen: Fisk og følelser

5 kommentarer:

Morten sa...

Takk for at du tar deg tid til å skrive dette så vi "late" vegetarianere har noe å slå i bordet med. :) Fish are friends, not food.

Heidi sa...

Jeg må innrømme at min kunnskap om fisk og problematikken rundt fiske er ganske overfladisk, så det er godt at du informerer oss - som Morten sier :)

Kaja sa...

Jeg er nok skyldig å legge størst vekt på pattedyr og fugler selv, i hvert fall rent emosjonelt sett, men jeg ble så lei av alt snakket om at fisk ikke var så ille at jeg bestemte meg for å sette meg ned og utdanne meg selv litt. Det er jo ikke fiskens feil at den ikke har pels og søte øyne. Så jeg har bestemt meg for å snakke mer på fiskens vegne ;)

Heidi sa...

Så bra! Egentlig er min hjertesak de vi kaller kjæledyr, både fordi det var derfra det (mitt) øvrige engasjementet for dyrs rettigheter kom, men også fordi jeg syns problematikken rundt "kjæledyr" så ofte skyves tilside.

Kaja sa...

Jeg har nok mye av hjertet mitt hos "kjæledyrene" jeg også. Jeg driver mye med kaniner og prater om kanin på nettet hele tiden, i tillegg til at jeg jobber hos DB. Jeg synes allikevel at de som får minst oppmerksomhet nok ikke er dem. Men det er jo som regel ikke fra et rettighetsperspektiv.