torsdag 25. september 2008

Hva kan du gjøre for miljøet?

Jeg har det siste året stadig blitt mer opptatt å gjøre noe for å bremse ned min belastning på miljøet. Verden er i ferd med å ødelegges av vårt (først og fremst vestens) overdådige forbruk, og det er på tide at vi begynner å ta personlig ansvar. Det er gjennom hver enkelt persons bidrag vi sammen kan utgjøre en forskjell. Så derfor tenkte jeg å lage en liten oversikt over ting man kan gjøre for å få litt bedre miljøsamvittighet.

Kutt ned på kjøtt og animalske produkter
For miljøets skyld er burde alles kjøttforbruk kuttes kraftig ned. Forbruk av kjøtt og andre animalske produkter tærer tungt på miljøet. Som jeg har nevnt tidligere kreves det 10 kg grønnsaker for å produsere 1 kg kjøtt. Så kjøttmat krever mye større arealer enn kun vegetarisk mat for å dekke verdens matbehov. I tillegg er avfallet fra kjøttindustrien lite heldig. Visste du at Norges produksjonsdyr i utstrakt grad får soya fra regnskogområder? Norge importerte over en halv million tonn soya i 2007, og denne importen legger beslag på et areal på mer enn 240 000 fotballbaner. Størstedelen av soyamelet blir kjøpt av norske bedrifter som lager kraftfôr, mens resten eksporteres. Så faktisk bidrar spising av norsk kjøtt til avskoging av regnskogen. Les mer om dette her.

Bruk alternativer til plastposer
Disse posene kan brukes som alternativ til plastposene man bruker til frukt og grønnsaker i butikken. Gjenbrukbare handlenett begynner å bli populære og er i tillegg til å være mer miljøvennlige, mer slitesterke og har gjerne plass til flere varer. Her er en variant i økologisk bomull.

Reis kollektivt eller bruk beina
Selv om det kanskje er raskere og mer praktisk med bilen. Begrens bruken til et minimum og kjør sammen med andre når du først kjører. Kanskje kan du gå til butikken innimellom, så får du litt mosjon i tillegg.

Kvinner - dropp bind og tamponger
Det finnes et alternativ til bind og tamponger som nesten ikke lager noe avfall. Menskopp. Det høres fryktinngytende ut, jeg vet. Men det er faktisk i tillegg til at det er en miljøbonus, praktisk, behagelig og trenger kun å tømmes 2 ganger i døgnet. Jeg er helt frelst og synes det ufattelig deilig å slippe tamponger og bind. Les mer og bestill her.

Stem på et miljøvennlig parti
Bruk stemmeretten din til å støtte et parti som tar miljøtrusselen alvorlig. Drastiske ting bør gjøres på det politiske plan, og akkurat nå skjer det overraskende lite.

Kjøp kortreist og økologisk mat
Kjøp mat som produseres i nærheten av deg og/eller mat som er økologisk. For eksempel, kjøp sesonggrønnsakene som produseres her i Norge. På høsten finner du mye godt og billig i grønnsaksdisken. Økologisk produsert mat skader miljøet mindre fordi det er beregnet på å ta langsiktige økologiske hensyn. Giftige tilsetningsstoffer og sprøytemidler brukes ikke og skader derfor miljøet rundt mindre.

Kutt ned på det generelle forbruket
Du trenger antageligvis ikke halvparten av hva du kjøper. Vær mer kritisk til om du virkelig trenger alt du har litt lyst på.

For flere tips, besøk Grønn Hverdag sine nettsider.

9 kommentarer:

Heidi sa...

Jeg har ikke prøvd menskopp, men har tøybind fra GladRags. De er vinrøde og kjempefine :p

Kaja sa...

Seriøst, prøv menskopp. Jeg kan gå hele dagen uten i det hele tatt å tenke på at jeg har mensen. Helt genialt. Det er masse informasjon på nettet, så det er bare å google for den som er interessert ;)

Heidi sa...

Ja, nå har jeg vurdert det i nesten to år, kanskje jeg skal gjøre det.

Jeg hadde forresten aldri hørt om de fruktposene. Kjempelurt!

Kaja sa...

De posene slumpet jeg over her om dagen, og synes de virket kjempesmarte selv, så nå har jeg bestilt to stk :) Så får jeg bare passe på at jeg ikke bryter for mye med det siste tipset mitt i jakten på masse miljøvennlige ting...

Heidi sa...

Hehe, du sier noe der.

Kathleen sa...

Føler meg veldig flink i grunnen. Nekter å ta lappen fortsatt (en av de få tingene jeg har holdt på gjennom hele ungdommen, og nå er jeg jo faktisk snart 20) og sverger til kollektivtrafikk, bena mine og sykkelen. Og alle penga går bare til opplevelser, mat og drikke. Økologisk og vegansk.

Men jeg blir så irritert på materialisme, kjøttkonsum og bilpolitikk noen ganger at jeg tenker "Faen, hvorfor kan ikke verden bare gå rett i dass nå, når så mange folk ikke fortjener den uansett".

Kaja sa...

Så bra! Verden trenger folk som gidder.

Jeg prøver å ta et oppgjør med min egen materialisme om dagen. Egentlig så har jeg fått et nytt fokus på livet i det siste. Jeg tror rett og slett man blir et mer harmonisk og lykkelig menneske hvis man moderer sin eget forbruk med det mål å ta litt ansvar for verden.

Jeg skjønner godt at du blir lei noen ganger Kathleen. Innimellom blir jeg litt fortvilet av alle de ignorante og egoitiske holdningene som regjerer. Men innimellom finner man også mennesker som gjør at man ikke mister helt troen på mennesker allikevel.

Anonym sa...

Fin blogg du har! Jeg fant den i dag. Jeg er enig i alle tipsene du har listet opp her. Vi trenger flere bloggere og flere som engasjerer seg! :-D

Kaja sa...

Takk tabris!