fredag 21. november 2008

Gaver som er bra for planeten


Siden det nærmer seg jul og jeg ha begynt å fundere på hva jeg skal gi til mine nærmeste. Julen er ikke så viktig for meg fordi jeg ikke er kristen og ikke liker materialismen forbundet med jula. Men jeg synes det er hyggelig å glede mine nærmeste med gaver, spise god mat og tenne lys i mørket. Så i år skal prøve å kose meg i mørketiden på en mest mulig miljø- og dyrevennlig måte. Så da tenkte jeg at jeg kunne lage en oversikt her over gaver som er bra for dyrene, menneskene og miljøet, til hjelp for meg og andre som måtte være interessert.

Opplevelser
Miljøet trenger at vi forbruker mindre, derfor er opplevelser en ypperlig gave. De må ikke produseres og fraktes, og ender ikke opp på noen søppeldynge. Fine opplevelsesgaver kan være en godt planlagt tur i skogen eller fjellet, en kinotur, en billett til et teaterstykke eller en konsert.

Donasjoner til et veldedig formål
Jeg synes det er hyggelig å ha muligheten til å hjelpe de som har lite når vi koser oss med alt det gode vi har, eller hjelpe de som kjemper for viktige saker med å nå målene sine. Når man donerer i en annnens navn synes jeg man burde se an hva personen kunne tenke seg å støtte, men her er i hvert fall noen jeg hadde blitt glad for:
- Redd barna
- Peaceful Prarie Santuary
- Regnskogsfondet
- Compassionate Cooks

Noe jeg derimot ikke hadde blitt glad for, er om noen hadde donert en geit eller et annet dyr i mitt navn. Jeg har ikke noe imot at vi hjelper fattige og sultrammede med mat (tvert imot), men å gi et dyr som ikke har noen annen funksjon enn å utnyttes, drepes og spises er ikke noe jeg kan stå for. Det blir for meg å akseptere denne typen slaveri. Reklamen for Kirkens Nødhjelp hvor geita kommer på at det en god idé er å gi bort seg selv synes jeg er usmakelig.

Produkter fra veldedige organisasjoner
Hvis man har lyst til å gi en materiell ting, kan man velge en et produkt som gir inntekter til veldedige organsasjoner. Her er noen forslag:
- Kalender fra Dyrebeskyttelsen Oslo og Akerhus
- Kosedyr eller andre ting fra WWF
- Smykker fra Pilgrim hvor overskuddet går til leger uten grenser
- Kort, leker eller andre ting fra UNICEFs nettbutikk

Produkter som tar ekstra miljø-, menneske- eller dyrehensyn

Her er liste over noen butikker som har fine produkter som enten tar hensyn til dyr, mennesker eller miljøet:
- Hippo har et stort utvalg i handlenett, mange i miljøvennlige materialer.
- Vegan Essentials har et stort utvalg av veganske produkter.
- Kinsarvik Naturkost har mange vegetarprodukter og veganske kroppspleieprodukter (som merket Jason) og økologisk kaffe og te.
- Friends Fairtrade selger kun produkter som er laget av mennesker som har gode arbeidsvilkår og som gis mulighet til sosial og økonomisk utvikling.
- Origins og L'Occitane har mange kroppspleieprodukter, og de tester ikke på dyr eller bruker animalske ingredienser (bortsett fra bivoks og honning i noen produkter).

Har du noen forslag, så setter jeg stor pris på tips!

11 kommentarer:

Anonym sa...

jeg laga veganske mintgodis (melis og egg, eventuelt melis og eggerstatning tadaa) ifjor. foelte meg flinkis, martha stewart boer passe seg! ellers kan jo DU oenske deg at dine kjoettspisende venner skal kjoepe et vegetarisk/vegansk maaltid neste gang de spiser ute :)

Kaja sa...

Å lage godteri var ingen dum idé!

Jeg vurderer ha som gave at jeg inviterer på en vegansk middag, det er jo veldig koselig!

Heidi sa...

Jeg pleier stort sett å gi bøker eller gaver som kan spises/drikkes. Kommer nok til å gi bort vegansk konfekt fra Animal Aid Shop i år.

Egentlig feirer jeg ikke jul jeg heller, men siden alle i familien gjør det, er det viktigere for dem at jeg blir med enn det er viktig for meg å stå imot. (Jeg er religiøs da, men en annen type.) Og så er jo julebrus noe av det beste i hele verden =D

Kaja sa...

Jeg vurderte å ikke gjøre noe ut av jula i år, droppe gaver og alt som er forbundet med kristen jul. Men det er folk i familien min som nok setter stor pris på jula så jeg forsetter med gaver for deres skyld.

I år skal jeg "feire" jul med pappa og kona hans som ikke er religiøse i det hele tatt. Hun er veggis og pappa spiser bare vegetarmat hjemme. Så i år blir det en ikke-religiøs jul uten døde dyr på bordet ;) Passer for meg!

Heidi sa...

Så gøy! Faren min og kona hans er også vegetarianere, men ikke av samme grunn som meg, det har å gjøre med at når man spiser dyr overtar en dyrets karma.

Kaja sa...

Så artig :) Vi har visst mye til felles du og jeg.

Er de buddhister som deg?

Heidi sa...

Vi har visst det :)

Nei, egentlig er det trossamfunnet de har størst tilhørighet til kvekerne, og Pappa er også frimurer (ikke i Norge), men så mediterer de i tillegg og det er der karmaen kommer inn. Pappa jobbet med en som var sikh, men som igjen var influert av andre religioner, og begynte etter hvert å plukke opp ting fra han. Egentlig så ville han ikke bli vegetarianer i begynnelsen, men han begynte å merke at kroppen gjorde så kraftig opprør hver gang han spiste kjøtt at han ikke kunne gjøre det lenger. Det er litt pussig, for hvis han har fått i seg noe ved en glipp, merker han det med en gang, ikke sånn i magen, men bare at noe ikke stemmer. Når sant skal sies begynner jeg å bevege meg litt bort fra buddhismen også, den har mye fint, men det var noe som ikke stemte. (Jeg er litt vinglete.)

Kaja sa...

Spennende. Hverken jeg eller min familie er så eksotiske religiøst sett.

Jeg prøver å påvirke pappa til å bli heltidsveggis siden han ikke er det helt enda. Han har jo ikke noe imot vegetarmat, er glad i dyr og synes både miljømessige hensyn og dyrehensyn er gode argumenter. Jeg får håpe samvittigheten tar ham ;)

Heidi sa...

Det høres ut som om han er på god vei allerede :)

Heidi sa...

Tok forresten en titt på Unicef-butikken. Jeg blingset forbi den da jeg først leste innlegget ditt. Jeg har to småsøstre, så lekene derfra passer kjempebra.

Kaja sa...

Så bra!