fredag 7. november 2008

Rettigheter, det beste vern

Jeg har tidligere forklart forskjellen mellom rettighetsperspektivet og vernsperspektivet når det kommer til dyrehensyn. Jeg synes egentlig dette skillet er litt kunstig og jeg synes vernssiden har et misforstått syn på hva som trengs for at dyr skal ha det bra og hva det innebærer.

Hovedfokuset for vernssiden er at dyr skal ha det bra. De skal slippe å lide. Med dette som mål har de ikke noe imot at dyr utnyttes så lenge de lever et godt liv. Å spise kjøtt, egg og melk er i seg selv derfor ikke galt, det er lidelsen vi påfører dem som er galt. Jeg har problemer med dette standpunktet fordi jeg mener at dyr selvfølgelig har det enda bedre om de aldri drepes og aldri utnyttes, men ses på som liv med verdi i seg selv. Jeg tror at så lenge synet er at det er greit å utnytte dyr så vil veldig mange av dem lide, samme hvor strenge lovene er for dyrehold er. Dyr ses på som annenrangs og som ressurser, ikke som individer med livslyst og følelsesliv. Er det respekt? Hvis målet er at dyr har det best mulig, er ikke det ultimate målet at vi ikke dreper eller utnytter dem i det hele tatt? Det vil aldri være noen uhell med slakten, dersom ingen dyr slaktes. Ingen dyr vil dø i transport dersom vi ikke skal frakte mange av gangen til slaktehuset. Ingen dyr vil ha smertefulle sykdommer som resultat av avl dersom ingen skal avles opp for mat. Er ikke dette minst mulig lidelse? Er ikke dette det beste for dyrenes velferd?

Jeg er på rettighetssiden, men vern fra lidelse er allikevel noe jeg bryr meg veldig mye om. Jeg er bare sikker på at rettigheter er det beste vern.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Det syns jeg var godt sagt, og det er jo veldig sant! Det ligger en motsetning i å skulle verne om noen man bruker. Slik at rettigheter ikke bare er det beste vernet men det nødvendige vernet fordi det er det det eneste vernet som til syvende og sist er tilstrekkelig når det gjelder vern fra menneskepålagt lidelse.

Kaja sa...

Enig.

Jeg gremmes over at jeg en gang var blant de som sa "jeg synes ikke det er noe galt i å spise kjøtt, jeg bare synes at dyrene skal behandles bra". Disse ordene kom ut av min munn så sent som i år. Man kan si at jeg har endret litt oppfatning. Det å drepe og spise dyr er jo ikke akkurat å behandle dem bra. Og sett bort i fra slaktedelen, er det jo ikke spesielt mange dyr som har et godt liv heller. Og slik er det nok dømt til å være så lenge å spise dem er legitimt.