søndag 16. november 2008

Sirkus Agora konkurs

Sirkus Agora er konkurs, antatt på grunn av en tur til Island. Men man kan jo spørre seg om økonomien har gått litt dårlig i forkant også. Faktum er at publikum ikke strømmer til som før. NOAH har også skrevet om saken. Jeg er, naturlig nok, ikke lei meg for dette. Dyr på sirkus synes jeg er avskyelig. Det er noe veldig groteskt over mennesker som sitter og ler av elefanter som gjør unaturlige triks for ikke bli slått av pisken til treneren sin. Det skjærer meg i hjertet at lidelse blir forlystelse og det gjør meg kvalm at de som driver sirkus prøver å overbevise publikum om at dyra har det kjempebra. Men det virker faktisk som om dette begynner å bli en allmenn holdning hos folk, som reflekteres i Sirkus Agoras sviktende publikumstall.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Joda, det plager ikke meg at de er konkurs, men... er det så stor forskjell på dette og det å ha for eks marsvin og kaniner i bur, eller å ha en hund? "Kjeledyr" er vel omtrent brukt til det samme som sirkusdyr.

Kaja sa...

Forskjellen er vel at sirkusdyrene fraktes hele tiden og at de ikke får noen som helst mulighet til å få utløp for naturlige behov. I tillegg blir de trent med harde metode. Mange av dem er også eksotiske dyr med spesielle behov.

Men jeg er forsovet enig i poenget ditt. Kjæledyr er også underholdning og brukes av menneskene som eiendeler. Jeg er også imot at mennesket skal holde dyr som kjæledyr. Mine fremtidige dyr vil kun være omplasseringsdyr (og noen av dem jeg har er også det). Mine kaniner blir heller ikke sperret inne i bur, de er frittgående i leiligheten min.

Heidi sa...

OT: Så gøy at du har frittgående kaniner, Caya. Vi bor med tre ulike arter - som ikke er vennlig innstilt overfor hverandre - så hos meg må de bo i hvert sitt bur og komme ut etter tur.

Kaja sa...

Det er utrolig koselig å ha dem frittgående. Jeg hadde mye dårlig samvittighet da jeg brukte bur. Men nå har vi også en degus her nå i oppstalling for dyrebeskyttelsen og han kan ikke dotrenes og må overvåkes for å ikke krype inn overalt så han må bo i bur. Jeg får dårlig samvittighet, for han liker ikke å være sperret inne. Men vi har ham ute så mye som mulig!

Hva slags dyr bor hos deg da Heidi? (for å ta det enda mer OT!)

Heidi sa...

Hos meg bor det én syrisk gullhamster gutt (som forresten er den mest vennlige skapningen i jeg noen gang har møtt), ei vinterhvit dverghamsterjente samt to tamrottebrødre som bor sammen.

Jeg har også mye dårlig samvittighet for at de bor i bur, men jeg prøver å endre det, fordi jeg ser at dyrene trives mye bedre i mitt selskap når ikke samvittighetskverna går inne i meg. Og så har jeg tenkt at hvis de skulle vært frittløpende, kunne vi bare hatt én her (evt. flere rotter), og når sant skal sies, med tanke på hva normen for smågnagerstell ligger på, er jeg glad for at alle fire er her. Det sier jeg ikke for å skryte eller noe, men bare det at det som regnes for godt (under omstendighetene) stell av smågnagere hos veldig mange egentlig er skikkelig dårlig. Dverghamsterjenta hadde antageligvis vært avlivet også, fordi hun er så redd av seg og var aggressiv ganske lenge. Hamsterne kom hit forresten før jeg ble skeptisk til kjæledyrhold, og det er vel heller de som var med på å dytte meg i den retningen fordi de begge har hatt en litt kjip fortid. De viste meg at de triste historiene er langt vanligere enn det jeg hadde trodd.

Kaja sa...

Så koselig :) Rotter og hamstere er skjønne dyr.

Ja, kaniner og smågnagere er blir jo hos folk nesten for ting å regne, ikke levende skapninger. Jeg er skremt over manges holdninger til kanin og regner vel med at det ikke er stort bedre for de mindre dyra. Det virker nesten som om størrelse bestemmer hvor mye hensyn folk tar.

Jeg er i grunnen overbevist om at dyra dine har det bra hos deg. Det er jo ikke sånn at det å bo i bur er synonymt med å lide. De trenger bare å få komme ut av buret ofte.

Kaninene mine kom hit og ble frittgående lenge før jeg ble veggis. De har nok bidratt ganske mye til at jeg sluttet å spise kjøtt. Kaniner spises jo over hele landet...

Heidi sa...

Hvor mange kaniner har du egentlig? Jeg liker kaniner veldig godt, men samboeren min er allergisk så da har det ikke blitt aktuelt å bo med noen. Jeg syns jeg ser omplasseringsannonser, særlig med kull som skal avlives hele tiden. Jeg har mer oversikt over smågnagersfæren, men jeg har inntrykk av at det er en god del kaniner som avlives fordi så få steriliserer/kastrerer og at det dermed blir masse kull(?).

Det er rart det med at man rangerer dyr så veldig, og at de minste blir behandlet som de gjør. De har jo en markedsverdi tilnærmet lik null, mens hunder kan komme opp i flere titalls tusen kroner. Ikke at jeg mener det er riktig heller, men markedsverdien røper mye om holdningene våre.

For noen måneder siden var det fest hos sjefen til samboeren min, med partnere, og der var det noen som nettopp hadde kjøpt en hundevalp. De snakka om hvor mye jobb det var med valpen osv, og da var det noen som sa: "Ja, det er et stort ansvar, for de er jo levende vesener, hunder er ikke som hamstere som bare sitter der i et bur".

Kaja sa...

Jeg har to stk. En hann og en hunn, begge kastrert. Hun ene er fra dyrebutikk (dessverre!) og han andre er fra Dyrebeskyttelsen. Hannkaninen ble forlatt ute alene for seg selv før jeg adopterte ham.

Det er horribelt det som skjer med kaninholdet i Norge. Masse fjortiser skaffer seg kaninene uten at foreldrene engasjerer seg og avler i vei. Kaniner dumpes overalt og folk har utrolig lite kunnskap om hva en kanin trenger av fôr og aktivisering, levealder og lignende.

Du får kjøpt en kanin på dagen i dyrebutikk for 300 kr... Det er jo tragisk. De lever jo gjerne i 10 år eller mer!

Jeg er glad i hunder selv, men det merkelige forholdet folk har til hunder i forhold til andre dyr overrasker meg stadig.

Anonym sa...

heidi: det er helt utrolig hva folk kan faa seg til aa si. saa ureflektert!