lørdag 11. oktober 2008

Veganisme


Jeg er lakto-ovo-vegetarianer som betyr at jeg tillater egg og melk i kosten, og det har jeg vært i 4 mnd nå. Det har i grunnen gått veldig greit og jeg er ufattelig glad for å ha tatt det valget. Samtidig ser jeg at jeg ikke er helt konsistent i mine holdninger når jeg også inntar egg og melk.

Veganisme er et kosthold helt uten animalske produkter. Ikke kjøtt, egg, eller melk (eller andre animalske produkter). For meg er veganisme helt klart et ideal. Verpehønene og melkekuene får en like forkastelig behandling som slaktedyra (om ikke verre) og har like stor rett til å ikke bli utnyttet som ting.

Så i det daglige spiser jeg mest mulig vegansk. Men er det nok? Jeg ser jo at de argumentene som jeg bruker når jeg forteller meg selv at det er greit at jeg ikke er 100% veganer er de samme jeg brukte da jeg ikke ville bli 100% vegetarianer. Det er upraktisk, sosialt ubehagelig, vanskelig, umulig å spise ute osv. Men kanskje jeg må prøve før jeg bestemmer meg for at dette stemmer? Og hvis det stemmer, fortjener ikke dyra at jeg setter deres lidelse og rettighetsløshet over mine behov for å ha det praktisk?

Jeg synes dette er litt vanskelig. Jeg er redd for å bli en som har et anstrengt forhold til mat. Og skal jeg bli veganer føler jeg at jeg må virkelig mene at det er noe jeg vil før jeg gjør det, slik at valget kan bli gjort gjennomtenkt og grundig. Da legger jeg et bedre grunnlag for at det skal vare lenge tror jeg. Men nå har jeg spist helt vegansk uten store problemer i fire dager, så kanskje det er en mulighet for at jeg kan klare det på heltid også?

3 kommentarer:

Heidi sa...

Pussig, jeg skrev nettopp et lite innlegg om grunner folk gir for hvorfor veganisme er vanskelig ;)
Jeg syns en brå overgang ble for vanskelig, og valgte derfor å ta det rolig, bare for å venne meg til alt det praktiskeog venne meg av alle vanene mine. Når man er kommet over på den andre siden så og si er det ikke vanskelig lenger.

Kaja sa...

Den eneste grunnen som egentlig får meg til å fremdeles nøle er at jeg ikke har lyst til å måtte sjekke alle merkelapper på mat, be om spesialmat hver gang jeg spiser ute eller hos venner familie. Men jeg følger Colleen Patrick-Goudreaus tips om å gjøre det jeg klarer i første omgang, å lage vegansk hjemme. "Don't do nothing because you can't do everything!" - veldig bra tips ;)

Heidi sa...

Det er det. Jeg syns hun er veldig flink til å komme med gode tips og løsninger til ulike vegetarproblemstillinger.