onsdag 15. oktober 2008

Vegansk blåbærsmuldrepai


Smuldrepai kan lages med utallige frukt- og bærsorter og er raskt og enkelt å lage. Jeg liker best med blåbær og gjerne med gogreens veganske vaniljesaus. Vaniljesausen er best hvis den er vispet og har stått litt i kjøleskapet.

Du trenger:
Bær/frukt
200 g sukker
200 g vegansk margarin
125 g hvetemel (bruk mer hvis deigen ikke blir smuldrete nok)
100 g havregryn


Sett ovnen på 200 grader. Legg bærene i en litt stor ildfast form sånn at de dekker bunnen(jeg bruker vanligvis frosne blåbær, men du kan ta det du har).

Bland sammen resten av ingrediensene og smuldre det over bærene. Stekes til toppen begynner å brunes, ca 20 min. La kaken avkjøles og spis!

Liten kommentar om sukker. I USA er det ganske vanlig at beinkull fra kuer brukes i raffineringsprosessen, men i Norge tror jeg ikke dette er vanlig. Dansukker hevder i hvert fall at de ikke gjør det.

6 kommentarer:

Samuel sa...

Kan jeg bare spørre; er margarin et vegansk produkt, eller må det spesialbestilles? :)

Den hørtes og så forresten veldig god ut :)

Samuel sa...

Med "spesialbestilles" mente jeg såklart; Er det en spesiell margarin du må bruke? :)

Kaja sa...

Det finnes margarin uten melk på butikker med greit vanlig utvalg som f.eks. rimi. Noen av disse har D-vitamin fra lanolin (lammeull), men jeg skal inrømme at jeg ikke har rukket å få helt oversikten over enkeltvarene. Så vil man ha helt vegansk kan det hende man må lete litt nøyere, men nøyer man seg med at det er uten melk finner man det i vanlige butikker.

Samuel sa...

Er det D-vitaminer i lammeull? Wow, så mye jeg ikke vet... :p

Heidi sa...

Den så utrolig god ut!

Kaja sa...

Takk, det er den også!